Help, ik kan niet slapen! Tips om te slapen

Als je niet kan slapen is dat erg frustrerend. Veel tips, die je online leest, heb je al geprobeerd en toch lig jij weer wakker. Dit kan erg frustrerend zijn en gigantisch veel stress opleveren. 

Nederlanders slapen gemiddeld 7 uur en 20 minuten per nacht. Dit betekent dat bijna 1/3 van je leven plaats vindt in de slaapkamer. Om deze tijd zo goed mogelijk te benutten, zijn er een aantal factoren die de nachtrust flink kunnen bevorderen. Lees hieronder een aantal essentiële tips om beter in slaap te vallen. 

Inhoudsopgave

    🛌💤 Slapen op een medisch matras voor een goede nachtrust

    "Help! Ik kan niet slapen"

    De aanschaf van een matras kan voor sommige mensen aan aanslag op de portemonnee zijn. Echter is het matras niet iets waar u op moet bezuinigen. Ten eerst bepaalt een matras voor en groot deel de comfort wanneer je in bed ligt. Daarbij kan een medisch erkent matras veel lichamelijke klachten voorkomen. Denk hierbij aan nek- rug- en schouderklachten. Ook zijn de matrassen voorzien van een speciale vulling. Deze vulling zorgt er voor dat het matras goed geventileerd wordt. Hierdoor gaat het matras niet zweten en blijft het ongekend comfort garanderen. Dus stel je ligt in bed met de gedachten: help, ik kan niet slapen. Dan is het misschien toch geen slecht idee om de aanschaf van een medisch matras te overwegen.

    Als je een matras bestelt via droomidee.nl, kun je de eerste 100 dagen vrijblijvend proefslapen. Op deze manier kun je een matras testen zonder dat de risico’s voor jou zijn. Zo vind je het matras dat echt bij jou past!

    🌱🥱 CBD olie verbetert de kwaliteit van je slaap 

    Ik kan niet slapen zonder CBD olie

    Tegenwoordig wordt CBD olie vaak verkozen boven andere slaapmedicijnen. In de jaren hiervoor heeft de media er veel aan gedaan om deze producten in een slecht daglicht te zetten. Door de vele wetenschappelijke onderzoeken naar de werkzame stoffen in cannabis, heeft dit een keerpunt gevonden. 

    Vandaag de dag kunnen we bijna niet meer om de positieve effecten van cannabis gerelateerde producten heen. Voornamelijk de werkzame stof “CBD” kan veel positieve effecten hebben op het lichaam. Zo is bewezen dat het gebruik van CBD olie ongekend veel positief effect kan hebben op de nachtrust. CBD olie wordt opgenomen in het endocannabinoïde systeem van het lichaam. Hierdoor ziet het lichaam de olie op basis van cannabis als een lichaamseigen stof. Dit geeft een balancerend effect wat erg bevorderend kan zijn voor een goede nachtrust. 

    Buiten het bevorderen van de nachtrust, heeft CBD olie nog andere kwaliteiten:  

    • Het is een biologisch product 
    • Het vermindert angst, paniekaanvallen, stress en depressies
    • Het vertraagt de vorming van kankercellen 
    • Het product kan helpen bij vormen van diabetes

    ☯️😴Ontspannende meditatie oefeningen 

    Ik kan niet slapen als ik niet eerst mediteer

    Meditatie helpt jouw brein tot rust te komen. Vaak lig je in bed al gelijk met de gedachte “Ik kan niet slapen”. Dit zorgt voor een negatieve mindset die er bij voorbaat al vanuit gaat dat slapen weer niet gaat lukken. Via verschillende meditatie video’s op Youtube wordt jij op een fijne manier begeleid om in slaap te vallen. Slaap meditatie helpt jou om je gedachten te observeren en vervolgens langs je heen te laten glijden. Ook zijn er andere methodes die je toepast: 

    Ademhalingsoefeningen: Door je ademhaling naar beneden te halen kalmeer je daarmee je hele lichaam. Je hart begint langzamer te pompen en je zenuwstelsel vermindert activiteit. Gevoelens van angst en stress verdwijnen langzaam. 

    Visualisatie: Stel je voor dat je op een prachtig tropisch strand loopt of een andere rustgevende plek. Dit zorgt voor een fijn gevoel in het brein waardoor jij gemakkelijker in slaap valt. 

    ● Dankbaarheid- oefeningen: Focus op de dingen waar jij dankbaar voor bent in het leven. Met behulp van deze meditatie oefening versterk jij een positief zelfbeeld. Hierdoor zal jij met een glimlach in slaap vallen. 

    “Ik kan niet slapen” – neem afscheid van deze vervelende gedachte ♥️

    💤🤸‍♀️ Yoga oefeningen voor het slapen

    Vrouw doet yoga op bed

    De dag afsluiten met yoga helpt je om last van stress te verminderen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die aan yoga doen, beter slapen. Door yoga oefeningen te doen activeer je het parasympatisch zenuwstelsel, waardoor je lichaam in een staat van rust en herstel komt. Zo wordt ondertussen het aanmaken van het slaaphormoon melatonine extra gestimuleerd.

    Combineer een wandeling met lichamelijke en geestelijke yoga oefeningen voor het beste resultaat. De yoga oefeningen kun jij uitvoeren in je bed.

    😴🏃Sporten en bewegen

    Sporten voor een betere slaap

    Ik kan niet slapen als ik te weinig beweging heb gehad. Onvoldoende sporten wordt vaak vergeten als een belangrijke oorzaak van slapenloosheid. Tegenwoordig krijgt een gemiddeld mens veelte weinig daglicht en beweging in het lichaam. Elke dag 30 minuten intensief bewegen helpt om beter te slapen. Als jij overdag sport of beweegt verhoogt dat je lichaamstemperatuur. Ook stijgen je hartslag en je energie, met gevolgen tot enkele uren na de inspanning. Wanneer jij in de avond tot rust komt zakken je lichaamstemperatuur, hartslag en energie waardes, wat je moe maakt en in slaap laat vallen. Die daling is veel sterker als jij overdag actief bezig bent.

    Wat ook helpt is om in de avond te wandelen of fietsen. Een wandeling voor het slapen gaan helpt ook om je hoofd leeg te maken.

    ⭐⚠️Bonus tip

    Als je dit allemaal al geprobeerd hebt dan is hier nog 1 laatste bonus tip! Je zou rustgevende geluidjes kunnen opzetten. Je kan vaak niet slapen omdat je onrustig bent en dingen aan je hoofd hebt. Door het opzetten van rustige geluidjes zoals rain sounds. Kom je helemaal tot rust! Hierdoor zal je veel makkelijker in slaap vallen.

    Ik kan niet slapen: Conclusie

    Slaapproblemen kunnen vervelende gevolgen hebben. De kans bestaat dat jij toe bent aan matras speciaal gemaakt tegen dit probleem. Ook zijn vele mensen blij met hoe goed CBD olie helpt met inslaap vallen. Volg deze tips en hopelijk ben jij snel van je slapeloze nachten af.

    Heb jij nog vragen? Stel ze via de contactpagina. Wij proberen Z.S.M antwoord te geven.